امروزه گوشی‌های هوشمند پرکاربردترین و محبوب‌ترین وسایل الکترونیک در زندگی روزمره‌ی ما محسوب می‌شوند. در طبقه‌بندی وسایل شخصی به ترتیب میزان استفاده، گوشی هوشمند در رده‌ی اول قرار می‌گیرد. گوشی موبایل دیگر وسیله‌ای برای برقراری تماس و ارسال پیامک نیست بلکه می‌توان بسیاری کارها نظیر سفارش غذا، کرایه تاکسی، ثبت خاطرات روزانه، ارسال فیلم و عکس، دانلود انواع برنامه و بازی‌ها و …. را با آن انجام داد.

با شبکه اینترنت می‌توانید بهترین گوشی هوشمند را متناسب با بودجه و سلیقه‌ی خود انتخاب نمایید. به جرأت می‌توان گفت موبایل پرفروش‌ترین وسیله‌ی الکترونیکی در دنیا است. صنعت تولید این دستگاه به‌قدری بزرگ و در حال پیشرفت است که حتی شرکت‌هایی نظیر پپسی و برخی خودروسازی‌ها به تولید آن روی آورده‌اند اما افزایش تولیدکننده انتخاب و خرید را برای مشتری دشوار می‌کند.

تلفن همراه یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی است و تولیدکنندگان سعی دارند بیشترین استفاده را از فضای محدود و کوچک آن داشته باشند. گوشی‌های هوشمند امروزه می‌توانند کار دوربین دیجیتال، کامپیوتر شخصی و پخش‌کننده‌ی موسیقی را انجام دهند.

اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که بخواهید تلفن همراه جدیدی بخرید. با این پیچیدگی‌ها و تنوع مدل‌ها خریدار سردرگم می‌شود. اگر مشخصات هر مدل را بررسی کنید با واژه‌ها و اعدادی مواجه می‌شوید که از آن‌ها سر در‌نمی‌آورید. به سخن فروشندگان و دوستان و آشنایان نیز نمی‌توان اعتماد کرد. پس راه‌حل چیست؟

راهنمایی خرید گوشی هوشمند | 34

شبکه اینترنت بهترین راه‌حل را در قالب راهنمایی گام‌به‌گام در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر اطلاعی در مورد دنیای موبایل، فناوری و مشخصات فنی ندارید و قصد خرید گوشی جدید رادارید با ما همراه باشید.

گام اول: تعیین بودجه

تلفن همراه در زندگی هر فردی ارزش خاص خود را دارد. برخی افراد ثروتمند تمایلی به پرداخت هزینه‌ی زیاد برای گوشی ندارند درصورتی‌که برخی دیگر باوجوداینکه وضعیت اقتصادی متوسطی دارند از سایر هزینه‌های خود کاسته و یک گوشی گران‌قیمت می‌خرند.

بنابراین در ابتدا باید حداکثر هزینه‌ای که می‌خواهید برای خرید گوشی بپردازید را مشخص نمایید. با این کار می‌توانید انتخاب‌هایتان را محدود کنید. شبکه اینترنت می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

گام دوم: آشنایی با انواع سیستم‌عامل

به زبان ساده سیستم‌عامل رابطی بین کاربر و سخت‌افزار گوشی هوشمند است. در دنیای کامپیوترها محبوب‌ترین سیستم‌عامل ویندوز است اما در دنیای گوشی‌های هوشمند سیستم‌عامل‌های مختلفی وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها اندروید و سپس iOS هستند. بلک‌بری، ویندوز فون، پالم، جاوا، تایزن، بادا، سیمبین و … از سیستم‌عامل‌های تلفن‌های همراه می‌باشند.

  • اندروید

پرطرفدارترین سیستم‌عامل در دنیای گوشی‌های هوشمند اندروید بوده و بیش از 80 درصد تمامی موبایل‌های موجود در دنیا مجهز به این سیستم‌عامل هستند. رده‌ی قیمت گوشی‌های اندروید بسیار گسترده است از انواع چند صدهزارتومانی تا پرچم‌داران میلیونی. اندروید کدباز است، برای انتقال اطلاعات نیاز به نرم‌افزار خاصی ندارد و به‌محض اتصال به کامپیوتر امکان دسترسی به حافظه‌ی داخلی وجود دارد.

اپلیکیشن های در دسترس برای کاربران ایرانی در سیستم‌عامل اندروید بسیار بیشتر هستند زیرا تعداد زیادی از برنامه‌های ایرانی در این پلتفرم توسعه‌یافته‌اند. اندروید منعطف بوده و مناسب افرادی است که می‌خواهند به‌تمامی بخش‌های گوشی دسترسی کامل داشته باشند. همچنین بهترین گزینه برای افرادی است که نمی‌خواهند خیلی هزینه کنند اما خواهان استفاده از گوشی هوشمند هستند. شبکه اینترنت بهترین و متنوع‌ترین گوشی‌های اندرویدی با رنج قیمت متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

راهنمایی خرید گوشی هوشمند | 5 1

  • iOS

پس از اندروید iOS محبوب‌ترین سیستم‌عامل در دنیا است. این سیستم‌عامل به‌طور انحصاری توسط کمپانی اپل توسعه‌یافته است. انحصاری بودن یعنی اینکه iOS فقط درگوشی‌های آیفون مورداستفاده قرار می‌گیرد. پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌های آیفون فوق‌العاده است و انحصاری بودن باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بهینه‌سازی‌های لازم را انجام داده و گوشی عملکردی بی‌نقص داشته باشد.

یکی از معایب این سیستم‌عامل قیمت بالای آن است. همچنین شخصی‌سازی آن امکان‌پذیر نیست و محدودیت‌هایی در این زمینه برای کاربر وجود دارد. برخی برنامه‌ها در آیفون هزینه‌ی بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارند. اگر به دنبال سیستم‌عامل iOS و گوشی آیفون با مناسب‌ترین قیمت در بازار هستید به شبکه اینترنت سر بزنید.

گام سوم: طراحی و کیفیت ساخت

تلفن همراه وسیله‌ای است که درصد قابل‌توجهی از روز در دستتان است پس طراحی و کیفیت ساخت آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر گوشی که قصد خرید آن رادارید قابلیت‌های متنوع و مناسبی داشته باشد اما ظاهر آن موردپسندتان نباشد بدون شک از خرید آن خودداری می‌کنید.

تولیدکنندگان نیز واقف به این موضوع هستند و از بدنه‌ی زیبا و ارگونومیک برای تولیدات خود استفاده می‌کنند. می‌توانید در شبکه اینترنت پیش از خرید گوشی ویدیو و بررسی آن را ببینید تا بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید.

  • ابعاد

ابعاد بدنه گوشی بستگی به‌اندازه‌ی نمایشگر آن دارد. ابعاد تأثیر بسزایی در کار کردن با دستگاه دارد به‌عنوان‌مثال گوشی دارای نمایشگر چهار اینچی به‌راحتی در دست جای می‌گیرد اما برای تماشای ویدیو و بازی مناسب نیست. در مقابل انواع دارای نمایشگر بزرگ‌تر از 5 اینچ به هر دودست برای کار کردن نیاز دارند اما برای بازی و تماشای ویدیو بسیار مناسب‌اند. در این زمینه مهم‌تر از هر چیز نیاز شما است و اینکه چه استفاده‌ای از تلفن همراهتان دارید.

  • جنس بدنه

جنس بدنه تأثیر مستقیم بر طول عمر دستگاه دارد. بدنه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولاً پلاستیکی است زیرا پلاستیک هزینه‌ی نهایی تولید دستگاه را کاهش می‌دهد اما استحکام آن زیاد نیست و به‌راحتی آسیب می‌بیند. در بدنه گوشی‌های رده‌بالا از ترکیب فلز و شیشه یا فلز استفاده می‌شود. معمولاً آلیاژهای آلومینیوم در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرند. آلیاژ آلومینیوم مقاومت در برابر ضربه بالایی دارد.

برخی دیگر دارای روکش شیشه‌ای هستند. شیشه زیباست اما به‌راحتی ترک‌خورده و کثیف می‌شود. اگر وسواس دارید بهترین گزینه انواع دارای روکش‌های فلزی برس خورده هستند. به طور کلی گوشی‌های هوشمند به خاطر این که کوچک و قابل حمل هستند می‌توان در همه جا از آن‌ها استفاده کرد و کارهای روزمره خود با آن‌ها انجام داد.

یکی از خصوصیات مهم این گوشی‌ها امکان نصب برنامه‌های پیشرفته پردازشی و گرافیکی و اتصال روی آنهاست، ولی در گوشی‌های فیچر فون، نرم‌افزارها و برنامه‌های خاصی توسط سازندگان از قبل نصب شده و فقط از طریق سازنده یا اپراتورها قابلیت ارتقاء دارند. این گوشی‌های هوشمند دارای برخی رابط‌های اضافه مثل QWERTY، صفحه نمایش لمسی یا حتی دسترسی مطمئن به ایمیل هستند. بنابراین تفاوت‌های مهم گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های فیچر فون می‌تواند در زمینه قیمت و قابلیت‌های سطح بالای این گوشی‌ها باشد. مثلاً گوشی‌های هوشمند ۲۰۰۷ همگی دارای پشتیبانی کامل و پیشرفته ایمیل هستند.

امروزه بیشتر موبایل‌ها برخی از برنامه‌های ساده PDA مثل دفترچه تلفن، تقویم و لیست وظایف را دارا هستند، البته گوشی‌هایی که دارای پلات فرم‌های BREW یا Java ME اجازه نصب کردن برخی برنامه‌های جانبی را می‌دهند، اما این گوشی‌ها در زمره گوشی‌های هوشمند قرار نمی‌گیرد.

راهنمایی خرید گوشی هوشمند | 234

در حال حاضر گوشی‌های زیادی از نوع BREW هستند که قابلیت و کارایی PDAها را دارند، همچنین توانایی اجرای برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر تولید شده‌اند یا اصطلاحاً برنامه‌های third – party داشته و دارای صفحه نمایش‌های بزرگ ۳۲۰*۲۴۰ پیکسل هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را smart phone نامید.

ایده و سیم‌هایی که تلفن و محاسبه‌ها را یکدیگر تلفیق می‌کنند نخستین بار در سال ۱۹۷۱ به ذهن تئودور جی پراسکواک رسیده و در سال ۱۹۷۳ به ثبت رسید و در آغاز ۱۹۹۳ به بازار فروش عرضه شد. او نخستین کسی بود که مفهوم هوش، پردازش داده و صفحه‌های نمایشی دیواری را در تلفن‌های همراه معرفی کرد که سرانجام به تلفن‌های هوشمند انجامید. در سال ۱۹۷۱، پراسکواک که در شرکت بوینگ در هانتسویل در ایالت آلاباما کار می‌کرد یک فرستنده و گیرندهٔ دارای راه‌های اضافی ارتباطی با وسایلی که در دوردست هستند معرفی کرد اما این وسیله اپلیکیشن‌های هدف کلی پی دی آ موجود در یک وسیلهٔ برون سیم نمونه تلفن‌های هوشمند را دارا نبود. این وسایل در شرکت تلفن در لیسبورگ در ایالت آلاباما نصب شده و به وسیلهٔ دیگر از شرکت‌های تلفن معرفی شوند. مدل‌های اولیه و تاریخی هم چنان در تصرف پراسکواک می‌باشند.

نخستین تلفن همراه برای تلفیق با ویژگی‌های پی دی آ، یک نمونه اولیه آی بی ام بود که در سال ۱۹۹۲ ساخته شد و همان سال در نمایش تجاری صنعت کامپیوتر او ام دی ای ایکس معرفی شد. یک مدل بهبود یافته از آن محصول در سال ۱۹۹۴ توسط بل سالت تحت عنوان سیمون پرسنال کامینیکتور به مصرف‌کنندگان عرضه شد. سیمون اولین تلفن همراه بود که می‌توان از آن به عنوان یک تلفن هوشمند یاد کرد. البته این وسیله در سال ۱۹۹۴ یک تلفن هوشمند خوانده نمی‌شد. علاوه بر توانایی آن در ایجاد و دریافت تماس‌های تلفن‌های همراه سیمون قادر به ارسال و دریافت فکس‌ها و ایمیل‌ها بوده و شامل اپلیکیشن‌های دیگری مانند دفترچه آدرس، تقویم، زمانبندی ملاقات‌ها، ماشین حساب، ساعت جهانی و یک نوت پد در صفحه نمایش لمسی خود بود.

سیمون اولین تلفن هوشمندی بود که با ویژگی‌های یک پی دی آ ترکیب شد. عبارت «اسمارت فون» در سال ۱۹۹۵ برای توصیف یک فون رایت کامینیکتور به عنوان یک تلفن هوشمند در مجله‌ها دیده شد.

در اواخر سال ۱۹۹۰، بسیاری از دارندگان تلفن‌های همراه یک وسیله جداگانهٔ پی دی آ را با خود حمل می‌کردند که نسخه‌های اولیهٔ سیستم عامل‌هایی شامل پالم او اس، بلک بری او اس یا ویندوز سی ای آی پی سی در آن‌ها اجرا می‌شد. این سیستم عامل‌ها سپس به سیستم عامل‌های همراه تبدیل شدند. در سال ۱۹۹۶، شرکت نوکیا، نوکیا ۴۰۰۰ را عرضه کرد که یک پی دی آ بر مبنای سیستم عامل جیو ورژن ۳٫۰ از جئو وورکس را با یک تلفن همراه دیجیتال بر پایهٔ نوکیا ۲۱۱۰ تلفیق می‌کرد. هر دو وسیله توسط یک لولا به یکدیگر متصل شده بودند که تحت عنوان کلامشیل دیزاین شناخته می‌شد. به هنگام بازکردن وسیله، صفحه نمایش در بالای سطح درونی و یک صفحه کلید فیزیکی کیوورتی در پایین وجود داشت.

  • در سال ۲۰۱۳ شرکت فایر فون اولین تلفن هوشمند «اخلاقی-اجتماعی» خود را در فستیوال طراحی لندن به منظور رفع نگرانی‌های مرتبط با منابع مورد استفاده در ساخت راه‌اندازی کرد.
  • در اواخر ۲۰۱۳ کیو اس آلفا تولید یک تلفن هوشمند بر مبنای امنیت رمزنگاری و حفاظت هویت را آغاز کرد.
  • در دسامبر ۲۰۱۳ تکنولوژی اولین او ال ای دی‌های تلفن‌های هوشمند با فروش مدل‌های سامسونگ گالکسی روند و ال جی جی اف لیکس به بازار معرفی شد. امسال گوشی‌های سامسونگ با انحنای بیشتر در صفحه نمایش مورد انتظار هستند.
  • گوشی‌های هوشمند او ال ای دی تاشو به سمت هزینه بالای ساخت برای ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌شوند. در تولید این صفحه نمایش‌ها نرخ شکست به نسبت بالایی وجود دارد چرا که کوچکترین ذره گرد و غبار قادر به تخریب صفحه نمایش در حین تولید است. تولید یک باتری که قابل تا شدن باشد نیز یک مانع دیگر است.
  • یک لایه شفاف و نازک از شیشه کریستال می‌تواند به صفحه نمایش‌های کوچک مانند ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند افزوده شود که آن‌ها را قادر به استفاده از انرژی خورشیدی کند بدین ترتیب تلفن‌های هوشمند می‌توانند ۱۵٪ ذخیره باتری را در طول روز افزایش دهند. اولین تلفن هوشمند با استفاده از این تکنولوژی در ۲۰۱۵ معرفی خواهد شد. این صفحه نمایش همچنین در دریافت سیگنال‌های ال آی-اف آی و دوربین تلفن‌های هوشمند می‌تواند مفید واقع شود. هزینه چنین صفحه نمایش‌هایی حدود ۲ تا ۳ دلار برای هر تلفن هوشمند است که از بسیاری از تکنولوژی‌های جدید ارزان‌تر می‌باشد.

تلفن‌های هوشمند در آینده احتمالاً دارای باتری‌های موسوم به عنوان منبع توان انحصاری نخواهد بود. در عوض این امکان وجود دارد که آن‌ها انرژی را از رادیو، تلویزیون یا سیگنال وای فای یا سیگنال‌های تلفن همراه دریافت کنند.

  • در اوایل ۲۰۱۴، تلفن‌های هوشمند شروع به استفاده از کوآد اچ دی ۲۵۶۰*1440(2k) در صفحه نمایش‌های ۵٫۵ اینچی تا حد ۵۳۴ پی پی در دستگاه‌هایی مانند ال جی تری جی که یک پیشرفت شاخص به نسبت نمایش شبکه مستقیم اپل می‌باشد، کردند کو

اد اچ دی در تلویزیون‌های پیشرفته و مانیتورهای کامپیوتراستفاده می‌شود. اما با ۱۱۰ پی پی یا کمتر بر روی صفحه نمایش‌های بزرگتر.

راهنمایی خرید گوشی هوشمند | 344

  • از سال ۲۰۱۳، قابلیت ضدآب و ضد گرد و غبار بودن به جریان تولید گوشی‌های تلفن هوشمند افزوده شد و در این راستا مدل‌هایی مانند فون اکسپریا سون و فون اکسپریا ۲۳ به بازار عرضه شد. تولیدکنندگان دیگری مانند سامسونگ نیز با تولید گالکسی اس ۵ به این جریان پیوستند.
  • یکی از مشکل‌ها ی موجود در دوربین‌های تلفن‌های هوشمند قدرت متمرکز (فوکوس) کردن آن می‌باشد. اما ال جی تری جی با فوکوس لیزری دارای ۸ امتیاز فوکوس می‌باشد. به منظور متمرکز کردن آنچه در ال سی دی می‌باشد آن را لمس کنید تا روی آن تمرکز شده و بقیه قسمت‌ها بوکن شوند.
  • تلفن‌های هوشمند ماژولار که در آن کاربران قادر به حذف یا جایگزین کردن قطعه‌ها هستند، طرح‌ریزی شده‌اند.

با تمام این موارد باید بیان داشت که صنعت تلفن هوشمند در حال پیشرفت بوده و انتظار داریم در آینده مدل های جذاب تری را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *