پابجی حرام است یا حلال ؟ قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با حلال و یا حرام بودن بازی پابجی صحبت کنیم. ابتدا انواع کنم که این سوال یعنی “پابجی حرام است یا حلال ؟” توسط کاربران پرسیده شده و ما در اروس دیجیتال سعی کرده ایم به صورت کامل به این سوال پاسخ دهیم تا شک همگام بر طرف شود .

در سال 1399 خبری از دانشکده الازهر مصر منتشر شد با این مضمون که :

“نسخه جدید این بازی کاربران را به رکوع و سجود در برابر بت‌ها مجبور می‌کند و بی شک این عمل گناه و حرام است.”
مرکز رسانه‌ای الازهر مصر اعلام کرد این مؤسسه پیشتر درباره بازی‌های اینترنتی که عقل جوانان را هدف قرار می‌دهند هشدار داده بود.
در بیانیه الازهر آمده است برخی بازی‌های رایانه‌ای جوانان را از وظایف اصلی خود در حوزه کسب علم و دانش و انجام کار‌های مفید دور می‌کند و موجب رشد رفتار‌های خشونت آمیز و افزایش نفرت در میان آنان می‌شود و ممکن است منجر به آسیب به خود یا دیگران شوند.
بنابر اعلام مرکز رسانه‌ای الازهر مصر، خطر بازی موبایلی “پابجی” و بازی‌های مشابه نه تنها موارد پیش گفته است بلکه بر عقاید کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد و در نسخه جدید این بازی سربازان باید برای کسب امتیاز بیشتر در برابر بت‌ها زانو بزنند و سجده کنند.
در فتوای الازهر تأکید شده است هرگونه بازی اینترنتی که خشونت و مفاهیم غلط را ترویج کند و هدف آن‌ها تحقیر و تحریف دین باشد و به رکوع و سجود به غیر از خداوند سبحان دعوت کند و به مقدسات توهین کند حرام است.
الازهر همچنین به مسؤلان مصری هشدار داد باید از خطرات اینگونه بازی‌ها و آسیب هاب بدنی و روانی که بر کودکان و نوجوانان وارد می‌آورند آگاه باشند.

در ادامه برخی کشور ها مانند افغانسات و عراق نیز بهاین فتوا پیوستند و بازی پابجی را به دلیل قرار داشتن مشکلات مذهبی برای مسلمانان ممنوع و حرام کردند. البته در ایران این موضوع هنوز توسط مراجعه بررسی نشده است. حتی در کشور عراق برای مجازات این بازی اعدام نیز در نظر گرفته شده است.

در ایران هنوز مراجعه اعظام در رابطه با بازی پابجی یا فورتنایت فتوایی اعلام نکرده و تا زمان اعلام نگرانش خبری مبنی بر حرام بودن بازی پابجی در منابع شیعه یافت نکرده اینم .

یک نظر در “پابجی حرام است یا حلال ؟

  1. مبین گفت:

    سلام
    پابجی واقعا در ایران حرام اعلام نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *