هدفون با صدای بلند می‌تواند آسیب‌های زیادی برای‌تان در پی داشته باشد صدای بلند یکی از عوامل ایجاد کنند NIHL یا همان کم شنایی ناشی از نویز است. البته زمانی که صرف گوش دادن به موسیقی هم میکنید، موثر است. آیا ولوم صدای هدفون شما ایمن است؟ در ادامه این مقاله از اروس دیجیتال ما را دنبال کنید.

ولوم صدای هدفون

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری ناشنوایی در اثر نویز است. بنابراین همه ما باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از این عارضه را انجام دهیم تا مطمئن شویم که سلامت ما در اولیت است.

همانطور که انتظار می‌رفت، ولوم صدای هدفون در اینجا مقصر اصلی است اما لازم است حتما زمانی را که صرف گوش دادن به موسیقی می‌کنید را هم مد نظر قرار دهید. گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در طولانی مدت باعت ناشنوایی در اثر نویز میشود.. 

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند می‌تواند خسارت زیادی به شنوایی شما وارد کند.

با این حال بسیاری از کارها هستند که می‌توانید انجام دهید و مطمئن شوید که صدای هدفون شما همواره کمتر از 60 درصد باقی مانده و در بازه ایمن قرار دارد.

احتمالا شما هم تجربه این را داشته اید که د رحال گوش دادن به موسیقی با صدای بلند بوده‌اید و با اعتراض خانواده و پدر و مادرتان مواجه شده‌اید که از شما می‌خواهند صدای آهنگ را کم کنید. در این مواقع چه می‌کنید؟ تنها ولوم را کم می‌کنید یا اینکه از یک هدفون استفاده می‌کنید و دوباره با همان ولوم به گوش دادن موسیقی ادامه می‌دهید؟

تا به حال دانسته و ندانسته کسی به شما در خصوص گوش دادن به موسیقی به صدای بلند تذکر داده است؟ واقعیت این است که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند جدا از اینکه می‌تواند برای اطرافیان‌تان آزار دهنده باشد، برای خود شما هم می‌تواند مخرب و خطرناک باشد. این کار حتی ممکن است اثرات منفی و دائمی در پی داشته باشد.

مقالات زیادی در خصوص آسیب‌های ناشی از صدای بلند وجود دارد که می‌توانید در منابع مختلف آن‌ها را مطالعه کنید. این مقالات معمولا در خصوص صداهای بلند در محل کار و اغلب صدای دستگاه‌هایی که مرتبط با مشاغل است، نوشته شده‌اند. اما مسئله اینجاست که صدای بلند از هر نوعی می‌تواند آسیب زا باشد. حتی اگر صدای موسیقی مورد علاقه‌تان باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم مضرات گوش دادن به موسیقی با صدای بلند را بررسی کنیم. پس از خواندن این مقاله احتمالا با آگاهی بیشتری ولوم موسیقی را بالا می‌برید.

اثرات منفی صدای بلند

شما می دانید که چطور در بازی‌های ویدئویی به خصوص بازی‌های اکشن، زمانی که یک انفجار رخ می‌دهد، مدام در گوش‌تان صدای زنگ می‌شنوید. این روند نشان می‌دهد که گوش شما در مقابل صدای بلند چه واکنشی دارد.

برای درک دلیل این اتفاق و اینکه بدانید خطر آن چقدر است، اجازه دهید در خصوص نحوه عملکرد سیستم شنوایی‌مان صحبت کنیم.

گوش ما تقریبا مشابه آنتن ماهواره کار می‌کند. گوش خارجی امواج صوتی را جمع کرده و به کانال گوش سرازیر می‌کند تا در نهایت به پرده گوش برسد. این امواج صوتی پرده گوش را به ارتعاش وا می‌دارند. استخوانچه در گوش درونی این ارتعاش را انتقال می‌دهد.

پرده گوش که به خاطر صدای خارجی به ارتعاش درآمده است، ارتعاش را به موهای داخل گوش و حلزون گوش انتقال می‌دهد. این روند باعث می شود که ما آن صدا را بشنویم.

نکته‌ای که باید بدانید این است که موهای داخل حلزون گوش ایستاده هستند. زمانی که یک صدای بلند مانند صدای انفجار به گوش می‌رسد، این موها به خاطر حساسیت بالا، ناگهان خم می‌شوند. همین اتفاق زمانی که در کنسرت هستید یا کسی با صدای بلند شما را صدای می‌زند هم رخ می دهدد. در این موقع ما احساس شنیدن فریاد می‌کنیم و حتی ممکن است برای دقایقی چیزی نشنویم. چرا که تا زمانی که موها به پایین خم شوند و دوباره بالا نیایند، ما به درستی چیزی نمیشنویم.

آنچه من شرح دادم کاهش و قطع شنوایی به صورت موقت است و خب زیاد نگران کننده نیست. اما موضوع زمانی خطرناک می‌شود که بدانید این ناشنوایی می‌تواند دائمی باشد.

اگر شما به طور دائم در معرض این صداهای بلند قرار داشته باشید و موهای حلزون گوش مدام خم شوند، در یک نقطه آن‌ها قادر به برگشت به عقب و صاف شدن نیستند. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ درمان و چاره‌ای برای این مشکل وجود ندارد و شما برای همیشه ناشنوا می‌شوید.

این چیزی است که به عنوان از دست دادن شنوایی در اثر نویز NIHL شناخته می‌شود.

حالا چطور می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

خب پاسخ این است که برای اینکه از آسیب رسیدن به گوش‌تان جلوگیری کنید، باید مراقبت باشید که برای طولانی مدت در معرض صدای بلند قرار نگیرید. اما حالا از کجا بدانیم که چه صدایی برای ما بلند است و باید از آن دور کنیم؟ به عبارتی صدا در چه بازه‌ای بلند به حساب می‌اید؟

ولوم صدای هدفون بلند چقدر است؟

ولوم صدای هدفون
ولوم هدفون: آیا ولوم صدای هدفون شما مناسب است یا بیش از حد بلند است؟ 1

برای اینکه این سوال را پاسخ دهیم، باید یک بازه از دسیبل‌ها را مشخص کنیم. دسیبل واحد اندازه گیری میزان ولوم صدای هدفون است.

10 دسی بل صدای نفس است. 20 دسی بل مساوی با صدای خش خش کردن برگ‌ها است. 30 دسی بل صدایی است که در هنگام زمزمه می‌شنوید. اما مکالمات ما در حالت عادی 60 دسی بل هستند. ترافیک عمومی صدایی معادل 70 دسی بل ایجاد می‌کند. کامیون‌ها باعث ایجاد صدایی نزدیک به 80 دسی بل می‌شوند.

85 دسی بل صدایی است که در هنگام جلسات طولانی موسیقی شنیده می‌شود. اگر می‌خواهید صدا در بازه امن باقی بماند، حتی بهتر است از 85 دسی بل هم کمی پایین تر رفته و این بازه را با احتیاط انتخاب کنید. حتی صدای مناسب برای گوش کودکان در بازه پایین‌تر است. چرا که گوش‌های آن‌ها حساس‌تر بوده و شنوایی‌شان زودتر آسیب می‌بیند. اگر می‌خواهید صدای ایمن برای موسیقی بچه‌ها داشته باشید، بهتر است هدفون‌های مخصوص کودکان که دارای تنظمیات داخلی است، خریداری کنید.

یک مثال دیگر می‌خواهم بزنم. سشوار معمولا صدایی معادل 90 دسی بل ایجاد می‌کند. ما در معرض تمام این صداها قرار می‌گیریم اما هیچ کدام از اینها باعث ناشنوایی در اثر نویز نیستند. شاید برای‌تان سوال شود که چرا این صداها آسیب در پی ندارند.

همان طور که در ابتدا این مقاله هم گفتیم، برای اینکه یک صدا بتواند به گوش شما آسیب برساند، باید در طی یک مدت زمان طولانی در معرض شنیدن این صدا باشید. به عبارتی تنها حجم صدا نه بلکه مدت زمانی که در معرض آن صدا هستید، در ایجاد آسیب دخیل هستند. به عبارتی از آنجایی که خشک کردن موهای شما برای مدت زمانی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، قادر به ایجاد آسیب نیست. به این ترتیب مهم نیست که صدای سشوار حتی از صدای موسیقی هم بلندتر است. این صدا نمی‌تواند به شنوایی شما آسیب برساند.

شما می‌توانید به موسیقی تا 100 دسی بل هم گوش دهید، اما در صورتی که مدت زمانی که به آن موسیقی گوش می‌دهید، کوتاه باشد، احتمال ایجاد آسیب وجود ندارد. برای مثال اگر تنها 10 دقیقه به موسیقی با صدای بلند گوش دهید، خطری شما را تهدید نمی‌کند. زمانی باید نگران باشید که ساعت‌ها و ساعت‌ها این کار را ادامه می‌دهید.

اما این قانون که به شما می‌گویند به صدای بیشتر از 85 دسی بل گوش دهید، درواقع کاربردی نیست چرا که بیشتر هدفون‌ها اصلا صدایی از این بلندتر ایجاد نمی‌کنند. بنابراین ما به قانون طلایی تنها 60% اشاره می‌کنیم. سعی کنید همیشه ولوم هدفون را روی 60 درصد نگه دارید.

تا وقتی که شما از آستانه 60 % تجاوز نکنید، حتی در صورتی که برای مدت طولانی به موسیقی گوش دهید، هم خطری شما را تهدید نمی‌کند.

چرا ما به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهیم؟

ولوم صدای هدفون
ولوم هدفون: آیا ولوم صدای هدفون شما مناسب است یا بیش از حد بلند است؟ 2

چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چرا ما حتی به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهیم. اگر ما این کار ا انجام دهیم، خواهیم دید که در بسیاری از موارد حجم واقعی هدفون نیست که مسئله ساز است. بلکه مشکل در جای دیگری است. به این ترتیب با ذهن باز و آگاهی بیشتر می‌توانید این مسئله را مدیریت کنید.

در این موارد خرید سیک جفت هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. چرا که به شما کمک می‌کند تا خودتان را در موسیقی عرق کنید. بدون اینکه نیازی باشد صدای آن را بی اندازه بلند کنید.

البته هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ، عموما ارزان قیمت نیستند. به ویژه آن‌هایی که با قابلیت اکتیو نویز کنسلینگ دارند. اما اگر موسیقی برای شما مهم باشد، حتما این هزینه برای تان ارزشمند است و حاضر به انجام آن باشید.

از سوی دیگر ما گاهی اوقات حجم را افزایش می‌دهید چرا که می‌خواهیم یک صدای به خصوص را بشنویم. مثلا اگر صدای خواننده، درام‌ها و گیتار به اندازه کافی بلند باشد اما نمی‌توانید بیس لاین را به درستی نشنوید، احتمال سعی می‌کنید صدای هدفون را بلندتر کنید. چرا که به دنبال یک موسیقی کامل‌تر هستید. اگر این مشکل را دارید، دو راه حل پیش روی شماست.

اولا می‌توانید از یک اکولایزر استفاده کنید. اکولایزر به شما کمک می‌کند تا مشخصات را به صورت دستی تنظیم کنید تا فرکانس‌ها را به نحوه درست‌تر تنظیم کنید. در مثال قبلی شما می‌توانستید به سادگی محدوده فرکانس را که در آن گیتار باس قر ردارد، دقیقا مشخص کنید، اسلاید کنید. به این ترتیب می‌توانید به موسیقی با استانداردهای خودتان لذت ببرید.

دوما به یاد داشته باشید که که هدفون‌ها با همان نوع موسیقی ساخته نمی‌شوند. برخی از هدفون ها مخصوص برخی از ژانرهای خاص ساخته می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید موقع خرید هدفون‌ها ویژگی ها را چک کنید و مطمئن شوید که این هدفون مطابق خواسته شما تولید و طراحی شده است.

ولوم صدای هدفون

در نتیجه از دست دادن شنوایی ناشی از نویز یک مسئله واقعی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

سوال: آیا هدفون باعث آسیب شنوایی می شود؟ قطعا. اما تا زمانی که ما می‌دانیم که چطور و چرا این اتفاق میفتد، ما می‌توانیم تنظیمات را طوری بچینیم که بتوانید با خیال راحت از هدفون استفاده کنیم. مهم‌ترین چیز این است که به یاد داشته باشید که فقط ولوم صدا مهم نیست. اما مقدار زمانی که به موسیقی گوش می‌دهید، هم اهمیت دارد.

در حالت ایده‌آل شما نباید از آستانه 85 دسی بل تعدی کنید. در این صورت گوش دادن به موسیقی تا 8 ساعت مشکلی برای شما نخواهد داشت. اما اگر می‌خواهید به موسیقی به صدای بلندتر گوش دهید، فقط باید مطمئن شوید که در طول این زمان گوش‌تان فرصتی برای استراحت داشته باشد.

البته اندازه گیری صدای هدفون برای خیلی از ما ممکن نیست چرا که ابزار آن را در اختیار نداریم. به این ترتیب کافی است که به قانون 60 درصد پایبند باشید تا صدایی که از هدفون به گوش شما می‌رسد، از این خد بیشتر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *